Globálne dodávky Škody, ktorá je najväčším exportérom v Českej
republike, klesli v roku 2021 medziročne o 12,6 % na 878.200 áut, keďže
jej produkciu zasiahli problémy s dodávkami čipov a iných dielov.
"Predtým sa špekulovalo o tom, či by sa Škoda mala zamerať na 1,5
alebo 2 milióny predaných áut ročne. Naším cieľom je a bude prekročenie
hranice 1 milióna, ale v súčasnej situácii je ziskovosť oveľa
dôležitejšia ako samotný objem," povedal Zellmer v rozhovore, z ktorého časť bola zverejnená v pondelok.
Rovnako ako ostatné automobilky, aj Škoda pracuje na veľkom množstve
nevybavených objednávok, ktoré udržujú kapacitu výroby. Zároveň však
čelí známkam spomalenia spotrebiteľských výdavkov, čo by mohlo zasiahnuť
jej predaj.
"Inflácia, energetická kríza a všetky výzvy, ktoré sa vynárajú, budú mať významný vplyv na spotrebiteľov a podniky,"
povedal Zellmer s tým, že prvá polovica budúceho roka bude ešte
prijateľná, vzhľadom na veľké množstvo nevybavených objednávok. "Druhý polrok však bude ekonomicky oveľa náročnejší," skonštatoval.
Denník E15 tiež poukázal na to, že automobilky v Európe čaká v
nasledujúcich rokoch mimoriadne náročná výzva - zvládnuť prechod od
výroby vozidiel so spaľovacími motormi k elektrickým v čase, keď sa
očakáva na kontinente silný ekonomický útlm. Zellmer podľa vlastných
slov preto Škodu už teraz pripravuje na zložitejšie časy.
Presnejšie, Škoda sa pripravuje aj na scenáre, pri ktorých by došlo k
obmedzeniu alebo zastaveniu dodávok plynu pre priemysel. V takom prípade
by automobilka mohla skrátiť šesťdňové pracovné týždne na polovicu
alebo sústrediť spotrebu plynu na časti výroby, ktoré sa bez neho
nezaobídu, ako je napríklad lakovanie.